Pressmeddelande: “Vi är IFK Norrköping. Tillsammans är vi Östergötland”
IFK Norrköping vill vara det naturliga laget att engagera sig i, för alla fotbollsälskare i hela Östergötland. På vår hemmaborg Östgötaporten avgörs de bästa och största matcherna i vår region. Både i Allsvenskan och nu även i Europa League. När vi nu ska ut i Europa behöver vi allt stöd vi kan få. Därför känns det naturligt att kalla alla östgötar till drabbning – och vi vill göra det under vår gemensamma östgötska flagga.
För första gången i klubbens historia har vi valt att spela i gult och blått. Östergötlands färger. Östgötarnas färger. Nu öppnar vi upp Östgötaporten för alla. Unga och gamla. Inbitna IFK-supportrar från när och fjärran -och alla andra östgötar, från Kisa i söder till Finspång i norr.
Vi är IFK Norrköping. Tillsammans är vi Östergötland.
– I vår verksamhetsplan för 2019 finns två tydliga fokusområden, merchandise och media/kommunikation. När det gäller media så har vi under året tagit stora kliv framåt med bland annat en helt ny digital plattform och en ny kommunikationsplan. Något vi hoppas att ni ska märka även i denna lanseringen. Nu tar vi nästa steg framåt genom en helt ny webbshop där vi under en period kommer presentera nya produkter dagligen. Vi har inledningsvis tagit fram en Peking-kollektion och en Europa-kollektion. Startskottet blir vår Europatröja som vi hoppas att ni supportrar skall bära med samma stolthet som våra spelare, säger IFK Norrköpings klubbdirektör Jens Magnusson.
Tillsammans med Nike har IFK Norrköping tagit fram en unik tröja för spelarna och 330 limiterade tröjor till försäljning. Det blir hemmatröjan för Europaspelet som kommer.
– För att stärka hela IFK Norrköping ville vi göra något extra inför Europaspelet. Sedan årsskiftet har vi arbetat hårt med att ta fram en unik IFK Norrköping-tröja som hela regionen kan känna en stor stolthet över. Supportrarna har under många år använt den östgötska flaggan på läktare runt om i Sverige. Det ville vi ta vidare och göra konkret. I denna kampanj har vi tagit fram ett unikt förstaställ, en specialgjord IFK-låt, flera Europaprodukter till försäljning och ett helhetstänk att bli Östgötarnas lag, säger Robin Bornehav, media- och kommunikationsansvarig i IFK Norrköping.
– På den unika tröjan som vi har tagit fram tillsammans med Nike finns flera premiumdetaljer. Grunden symboliserar Östgötaflaggan. IFK Norrköpings sköld och Nikes logga är gjorda av silikon, vilket medför en högre känsla av kvalitet. Stjärnan lyfter vi fram genom siffrorna på ryggen som i övrigt är helt ren utöver spelarnas namn. Tröjan som spelarna kommer kliva ut med på planen kommer även säljas till 330 personer i en limiterad upplaga. Den kommer även vara paketerad i en specialgjord box. Vid inspelningarna för att presentera tröjan fick vissa spelare chansen att testa och bära tröjan, avslutar Robin Bornehav.
Christoffer Nyman var väldigt positiv till Europastället som han kommer bära den 11 och 18 juli.
– Jag tycker tröjan är väldigt fräsch och det är kul med ett nytt koncept. Vi spelare har ju sett färgerna på läktarna och det är superhäftigt att klubben har tagit fram en tröja av det. Detaljerna med IFK Norrköpings logga och det blå Nikemärket lyfter verkligen. Nu vill man bara gå ut och spela med det nya Europastället, säger Christoffer Nyman.
Tröjorna kommer att släppas till försäljning under torsdagen. Vi återkommer om exakta tider!