IFK Norrköping lanserar nya digitala satsningar
– IFK Norrköping har under de senaste åren gjort stora satsning på plan och firat stora framgångar. Ett av mina viktigaste mål är att vi skall bli ett allsvenskt topplag även utanför plan. Ett steg i detta är våra digitala plattformar där vi kommer att göra stora satsning under året. Ett första steg var anställningen av vår media- och kommunikationsansvarige Robin Bornehav. Vi har också investerat i en ny storbildsskärm som kommer att dyka upp på arenan under säsongsinledningen vilken kommer att höja upplevelsen för publiken men också ge koncernen en hel del nya intäktsmöjligheter. Vi kommer också att lansera ett nytt digitalt matchprogram och en uppdaterad app inför hemmapremiären. Sist men absolut inte minst så släpper vi under nästa vecka vår nya hemsida. Den är efterlängtad av många och kommer att bli ett stort lyft för hela koncernens verksamhet och hjälpa oss att ta nästa steg på en rad områden, säger IFK Norrköpings Klubbdirektör Jens Magnusson.
Under de senaste åren har IFK Norrköping haft en webbplats som varit otillräcklig för föreningens behov. Nu har man gjort en stor satsning som ska möjliggöra det och som ska höja användarvänligheten både redaktionellt och kommersiellt.
– Det är en komplex och stor webbplats som vi tillsammans med våra leverantörer BYN Kommunikationsbyrå och Hamrén Webbyrå har arbetat hårt med. Nu samlar vi strategiskt in all kommunikation till en plattform som ska genomsyra hela föreningens kommunikation. Allt från redaktionellt och kommersiellt innehåll i text, bild och video till interna och externa annonser. Det många glömmer är att IFK Norrköping idag är mer än bara fotbollen. Vi har en fantastisk restaurang med möjligheter till konferens och event. IFK Performance Center blir bara starkare för varje dag. Med denna plattform får vi med alla. Detta gör att vi kan arbeta på en helt ny nivå vad gäller att ha en strategi kring vad vi ska göra och hur vi ska presentera det på bästa sätt, säger Robin Bornehav.
Eftersom den nya webbplatsen är så pass stor och innehåller så pass många landningssidor kommer plattformen att lanseras i olika steg. Först ut är hemsidan och grunden, sen kommer den nya webbshoppen och ”partnerportalen” att lanseras.
– Detta är IFK Norrköpings största satsning digitalt och för att säkerställa att allting fungerar som vi vill tar vi det steg för steg. Vi ser att det finns ett oerhört stort intresse kring IFK Norrköping som förening men också som varumärke. Det kommer finnas ett djup i sajten som gör att man kan surfa runt länge. Det står nu även klart att vi kommer satsa hårt på att göra ett fantastiskt innehåll till hemsidan. Vi hoppas att ni gillar nya ifknorrkoping.se och alla korr, tips och idéer på hur vi optimerar sidan mottages med glädje till mig robin.bornehav@ifknorrkoping.se.
Med detta tar IFK Norrköping en helt ny riktning vad gäller media- och kommunikation.
– Med den nya media- och kommunikationsplanen gör vi en väldigt stor satsning nu. Dels hemsidan, digitala matchprogrammet och IFK-appen men också hur vi kommer arbeta med att ge våra följare exklusivt innehåll som kommer presenteras på olika sätt och på olika kanaler. Navet i detta blir ifknorrkoping.se men för oss är det oerhört viktigt att använda externa plattformar som en förlängd arm. Detta är inget litet jobb men vi ser att fler och fler börjar följa oss. Om vi då ökar kraften i vad vi själva producerar kommer vi förhoppningsvis öka ännu mer på alla platser.