IFK Norrköping

Nyhetsarkiv

4 oktober, 2019

IFK Norrköping gör en stor satsning på E-sport

I takt med att E-sport och FIFA blir större kommer nu IFK Norrköping satsa på detta. Nu står det klart att två professionella spelare är klara för klubben.

Flera nya svenska elitklubbar kommer att delta i den kommande upplagan av eAllsvenskan som också sänds på Discoverys streamingplattform Dplay. eAllsvenskan är Sveriges största professionella FIFA-tävling där allsvenskans och några av Superettans största klubbar deltar och gör upp om titeln och en ranking i kvalet till världsmästerskapet eWorld Cup.

– Vi går in i denna satsningen med samma inställning som i vår övriga sportsliga verksamhet. Att bli så bra som möjligt. Det stärker oss som klubb då vi kommer att nå en helt ny målgrupp och kommer också att ge oss nya kommersiella möjligheter, säger Jens Magnusson, klubbdirektör IFK Norrköping.

 

IFK Norrköping har värvat två spelare som kommer representera klubben under denna säsong.

Simon Eriksson, 22 år, född och uppvuxen i Norrköping. Började tidigt med FIFA och har varit i Sverige-toppen sedan 2014. Spelar ett aggressivt försvarsspel med hög press. Offensivt gäller ett starkt bollinnehav med farliga attacker från kanterna. Svensk mästare 2015, Svensk mästare i 2v2 2016, 9-16 ESWC 2016, mästare CULT Cola Aalborg Open är några av de starkaste meriterna.

Douglas ”HortyGoose” Dahlberg, 23 år. Taktiskt lagd med en stor ambition om att äga bollinnehavet. Anfaller genom kombinationer och dribblingar med sina offensiva spelare. Topp 100-placeringar i Weekend League, främst i FIFA19, topp 7 i Global Series-rankingen för svenskar på FIFA19, kvartsfinal med GIF Sundsvall eAllsvenskan säsong 1.

– Att vi lyckats knyta både Simon och Douglas känns väldigt spännande. Spelarna har stor rutin efter många år av FIFA-spelande på den stora scenen. Att vi väljer att delta i eAllsvenskan blir något unikt för IFK Norrköping. Har får vi chansen att bygga hela koncernen för en helt ny målgrupp, det är också en målgrupp som förhoppningsvis kommer attrahera nya samarbetspartners som vi vara med hos oss, säger Robin Bornehav, marknadschef IFK Norrköping.

 

Annonser