29 mars, 2017

Mellan målvakt och teknologi

Långläsning med IFK Norrköpings målvaktstränare Maths Elfvendal.

 

Artikel ur IFK-bilagan "PEKING" som gick ut tillsammans med Norrköpings Tidningar i början av mars månad.

 

Nu har IFK Norrköping möjligheten att spela in och analysera det som händer på klubbens hemmaarena – allt för att kunna utveckla fotbollsaktionerna och göra förberedelserna så bra som möjligt.

 

Michael Langer, Julius Lindgren och Ylber Gubetini har precis värmt upp i den annalkande februarisolen och framför målet nedanför ett tomt Curva Nordahl instruerar Maths Elfvendal sina tre målvakter. Det är sista träningsveckan innan Svenska Cupen-premiären mot Örgryte. I händerna bakom ryggen håller han en iPad, runt handleden sitter en iWatch och på Östgötaportens tak finns fyra stycken kameror uppmonterade. När managern Jens Gustafsson sedan drar igång träningen så filmas varje kvadratmeter av konstgräsplanen.

 

Han kommer direkt från gymmet när vi slår oss ner utanför logerna på Östgötaporten. Efter frukost, sponsorlunch, ledarmöte och dubbla träningar med A-truppen har han nu hunnit klämma in ett eget pass.

 

Han växte upp i en fotbollsfamilj där båda föräldrarna var lärare. Trots det var det den alpina karriären som lockade mest när gymnasievalet stod för dörren, en del tack vare att den skolan helt enkelt höll en lite högre nivå. Det var också där som skadorna började. När Maths 2012 la spelarkarriären åt sidan var det efter sex stycken knäoperationer. Då hade han avancerat från IF Älgarna i division 4 till i Umeå FC i division 1. Att han samtidigt studerat till gymnasielärare föll sig naturligt – precis lika naturligt som kombinationen med fotbollen. Snart bytte han planen mot sidlinjen och blev målvaktstränare i såväl Umeå FC på herrsidan som Umeå IK på damsidan. 2014 träffade han IFK Norrköpings dåvarande manager Janne Andersson. Ett år senare jobbade de tillsammans.

 

 

"Vill filma från skyttens perspektiv"

Trion målvakter växlar positioner. En slår inlägg, en avslutar och den tredje räddar. När Julius Lindgren med bröstet parerar ett skott av Michael Langer springer Maths fram och ger honom en high five. Några timmar senare visar han situationen på sin iPad.
   –Jag vill filma från skyttens perspektiv där bollen ligger för att se hur målvakten rör sig gentemot bollinjen, säger Maths.

   Så byter han app och spelar upp skottet och räddningen ovanifrån via Spiideo – det han kallar för ett taktiskt perspektiv.

   –Sen använder vi oss också av teknik när jag presenterar de olika delarna för målvakterna. Det är min roll att ta till all information och statistik, både den pedagogiska biten och fotbollsbiten. I nästa steg sorterar jag ut innehållet för att värdera vilken signifikans siffrorna har för att kunna presentera mitt arbetssätt och spelarnas utförande på ett så enkelt sätt som möjligt.

   –Det får inte bli svårt på något sätt eller att man fastnar i att det ska vara high-tech. Det ska bli tydligt och konkret.

 

Glädjen och energin han visade på planen lyser igenom även när han beskriver sitt tillvägagångssätt och samtidigt så är det ett pågående arbete att utveckla och utvecklas. Redan som målvaktstränare i Umeå började han filma övningarna och därefter analysera dem i efterhand. Ett grepp han själv stötte på under sina alpina träningar.

   –Just det här Spiideo-systemet vi har nu har varit för dyrt att installera i tidigare klubbar. GPS-enheten är ännu dyrare, haha.

   Använder ni samma teknik i landslaget?

   –Jag filmar inte själv eller pratar om tekniska utföranden där. I klubblaget har jag ansvar för att målvakterna ska utvecklas och utbildas under en lång tid. I landslaget blir det ”om fyra dagar har vi match” och då vill jag inte ändra någonting. Där har Janne (Andersson) tagit ut de som är bäst lämpade för den matchen. Då handlar det om att hålla målvakterna i bra skick och göra dem taktiskt förberedda på vad som komma skall.

   GPS-västar, eller Catapult som systemet kallas, använder både IFK Norrköping och landslaget. Efter träningarna kan de få ut alla siffror om rörelser, vilka krafter spelaren genererar, distans och hastighet. Resultaten och statistiken kan sedan jämföras med vilka krav det finns under en match och träningen anpassas därefter.

   Maths plockar upp iPaden igen – ritar cirklar, drar streck och spelar upp ett klipp där Julius Lindgren borrar upp en högervrist i närmsta krysset.
–Det här använder jag för att få perspektivet från bollen, vilket är det mest intressanta.

 

 

Coach's eye

Han beskriver vad och hur man menar.

   –Många tar sin utgångspunkt utifrån ögonhöjd och pratar om målvaktens utgångsställning. Men det viktiga här är att du får bollens perspektiv och därifrån kan se hur målvakten behöver positionera sig. Här står han ganska lågt, men om du drar ett streck till ribban.

   Maths visar utrymmet mellan huvudet på Michael Langer och ribbans underkant.

   –Det är inte mycket plats där emellan. Men om du istället tittat rakt framifrån från ögonhöjd så hade det sett ut som att hans utgångsställning var alldeles för låg.

     Så byter han fokus i målets ramverk.

   –I relation till stolpen så ser det ut som han står ganska långt ner om man tittar på höjden, men det beror på att han står lite längre fram och då blir det en annan vinkel.

 

Han pausar och byter klipp. Från vänster till höger sida. Strax ovanför axeln på den österrikiska målvakten placerar han en cirkel.

   –Där bollen går förbi honom, där brukar jag rita en liten ring. Då vet jag det redan när skottet skjuts vilket gör att jag kan hitta ett rörelsemönster som är så effektivt som möjligt upp till ringen.

   Han spolar tillbaka på tidslinjen, drar ner tempot och spelar upp det i slow motion.

   –Bara på hans vänsterhand kan jag se att utgångsställningen är relativt bra. Men kollar vi på hans höjd vid höften så sjunker den när bollen går in. Den höjden tappar han egentligen när bollen är på väg upp.

   Han drar ett rakt streck vid höften.

   –Jag kan rita lite på den här så ska du få se. Jag har precis fått programmet så jag är inte helt haj på det än. Så. Hur tar man sig dit där bollen går in så effektivt som möjligt? I de bästa världar kanske han bara skulle flyttat sig åt sidan och tagit den med armen eller axeln för att komma i vägen.

 

Vill vara konkret

Men en mamma som var rektor under Maths högstadietid och med en pappa som var idrottslärare på en närliggande skola var det därför ingen överraskning att två av de tre sönerna blev pedagoger.

   En vetgirighet och önskan att lära sig några saker.

   Lika mycket som han pratar om vad han som målvaktstränare kan lära ut – lika mycket pratar han om hur det ska läras ut.

   –Min roll är att jag är bryggan mellan all teknik och målvakten. Om målvakten inte förstår eller tycker det är för avancerat så har man misslyckats. Det blir också en ledarskapsfråga – hur presenterar man det på bästa sätt? Alla människor är unika. Det kan vara allt från social uppväxt och de bitarna till hur målvakterna vill ha feedback och hur man pratar om det. Det blir intressant i min ledarroll där jag måste välja hur jag vill presentera både feedback och ny information.

   Hur påverkar tekniken dig som målvaktstränare?

   –Det blir bara roligare och roligare!

   Maths skrattar.

   –Det är fantastiskt. Just den här värderingsbiten att sitta och fundera på vad som är signifikativt. Vad kan jag använda och vad ska jag prestera? Det är det roligaste egentligen.

 

 

Feedback mellan tränare och spelare

I klockan på vänsterarmen kan han tagga situationer i videosystemet. Taggarna placerar sig sedan på tidslinjen i videon så att de snabbt kan gå tillbaka och titta på situationen igen.

   –Videodelen väldigt tacksam. Sen vill jag inte att det ska vara inne i träningen så det blir ett störande moment. Ofta vill vi lyfta det och ta det efteråt. Det handlar om att kunna göra bra saker av det och att vara konkret så att spelarna själva får ett utifrånperspektiv på sina delar.

   Finns det risk att det blir för mycket teknik?

   –Allt handlar om vad man väljer att göra det till. Du som tränare måste först och främst veta hur du vill spela, annars kanske du inte har något rätt eller fel i nya situationer. Presenterar man allt för en spelare så kan det bli problem.

 

Han återkommer ofta till feedback mellan tränare och spelare – att ha en tanke och en röd tråd. Men också att det måste finnas en dialog och inte bli en envägskommunikation.

   –Nu har spelarna också video på vad som händer, haha, och det är jättebra. Klarar du som tränare inte av att bidra med något positivt till en diskussion så kanske du ska fundera på din roll.

 

Digital teknik och pedagogik

Maths packar ihop sina grejor och säger att han nästan längtar till de hemgjorda proteinbarsen som väntar. De han förätit sig på som han påpekar.

   En symbios av digital teknik och pedagogik.

   Även om allt inte hamnar på analysbordet.

   –Sen är det alltid någon som vill se om de gör något snyggt mål eller sådär, haha. ”Har du det där på film?”. Vi har en trupp som är ödmjuka och öppna för att lära sig nya saker. Det är positivt, säger han.

 

Text av: Jimmy Åkesson Foto: Josefine Björklund

 

 

Faktaruta

Namn: Maths Elfvendal

Ålder: 29 år

Yrke: Målvaktstränare i IFK Norrköping och Svenska landslaget

I IFK sedan: 2015

Familj: Mamma, pappa, två äldre bröder och flickvän.

Moderklubb: Bondsjöhöjdens IK

Tidigare klubbar: IF Älgarna, Umeå FC, Umeå FC (målvaktstränare), Umeå IK (målvaktstränare)

Idol: ”Många. Jag tycker man kan ta delar av många och bygga en egen målbild i det”

 

 

 

Video, GPS-västar och inspelningar

 

Coach’s eye

Ett bollperspektiv filmat med iPad från skyttens perspektiv för att se hur målvakten rör sig gentemot bollinjen.

 

Spiideo

Ett taktiskt perspektiv ovanifrån med rörliga bilder från tre olika kameravinklar för att täcka hela planens ytor.

 

Catapult

GPS-puckar som sitter på spelarna under träning för att bland annat mäta krafter, distans och hastighet.

 

Videoanalys

Genomgång av träningar och matcher av specifika situationer. Både som lag i helhet, lagdel för lagdel och spelare för spelare.

 

Diktafon

Inspelning av sig själv för att ta reda på hur man som ledare uppträder under träning i vad/hur man instruerar eller ger feedback.